خرید بیزنس در کانادا

این سایت با موضوعات روز و آزاد ارائه می شود.

خرید بیزنس در کانادا

۵ بازديد

خرید بیزنس در کانادا

 

یکی از بهترین راه‌هایی که برای گرفتن ویزای کانادا در دسترس شما قرار دارد، خرید یک بیزنس یا کسب‌وکار در این کشور است. تقریبا 33 درصد از صاحبان کسب‌وکارها در کانادا را مهاجران تشکیل می‌دهند. این یعنی اصولا خرید بیزنس راهکاری است که درصد موفقیت بالایی برای اخذ ویزای این کشور دارد.

یکی از مزیت‌های راه‌اندازی یا خرید بیزنس در کانادا این است که شانس گرفتن اقامت دائم بر اساس آن زیاد است. به همین خاطر هم هست که یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به کانادا به شمار می‌رود. با اینکار نه تنها می‌توانید اقامت کانادا را دریافت کنید، بلکه در این روند کسب‌وکار خود را هم راه‌اندازی کرده و درآمد خود در این کشور را تضمین می‌کنید.

اصولا اگر قصد دارید در کانادا مالک کسب‌وکار شوید دو گزینه پیش روی شما قرار دارد:

  • یک کسب‌‌وکار کاملا جدید راه‌اندازی کنید
  • کسب‌وکار فعالی که در کانادا موجود است را خریداری کنید

خرید یا راه‌اندازی یک بیزنس در کانادا هرکدام پیامدهای مالیاتی متفاوتی برای شما خواهند داشت.

خرید یک بیزنس فعال نیز می‌تواند به دو صورت باشد : شما یا کل یک بیزنس را خریداری می‌کنید ، یا بخش اعظم سهام آن (51 درصد یابیشتر) را می‌خرید.

در این مقاله سعی داریم بیشتر در مورد چالش‌ها و شرایط مختلف خرید بیزنس در کانادا صحبت کنیم. با صرافی حافظ همراه باشید.

شرایط خرید کسب‌وکار در کانادا

در این مقاله فرض را بر این می‌گذاریم که قصد شما خرید یک بیزنس فعال است، نه راه‌اندازی یک بیزنس کاملا جدید. اولین گام برای خرید بیزنس در کانادا پیدا کردن کسب‌وکارهای فعالی است که امکان خریدن کل یا بخشی از از آنها وجود دارد.

حقیقت این است که پیدا کردن یک کسب‌وکار فعال در کانادا که امکان خریدن آن وجود داشته باشد چندان ساده نیست. هرچند اصولا راهکارها و منابعی وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها بیزنس‌هایی که شانس خریدنشان وجود دارد را شناسایی کنید. بهترین منابع برای پیدا کردن این بیزنس‌ها عبارتند از:

  • مجلات و خبرنامه‌های سرمایه‌گذاری تجاری
  • نشریات تجاری تخصصی
  • روزنامه‌ها  اینترنتی و وبلاگ‌های کانادایی
  • سرنخ گرفتن از آشنایانی که در کانادا دارید
  • کارگزاری‌ها و واسطه‌های تخصصی

جدای از بحث پیدا کردن بیزنس‌هایی که امکان خریدن آنها وجود دارد، همچنین باید بررسی کنید که آیا شرایط لازم برای خرید بیزنس در کانادا را هم دارید یا خیر. چراکه اگر شرایطش را نداشته باشید، اصولا نمی‌توانید اجازه دولت کانادا برای خرید بیزنس را کسب کنید. مهمترین شرایط خرید کسب‌وکار در کانادا عبارتند از:

  • داشتن تجربه حداقل سه ساله از مالکیت یک کسب‌وکار یا مدیریت آن در کشور مبدأ (مالکیت کسب‌وکار به معنای آن است که حداقل 10 درصد از سهام یک شرکت را داشته باشید)
  • برخورداری از سرمایه و دارایی‌های کافی برای خرید بیزنس در کانادا
  • خرید حداقل 51 درصد از سهام بیزنسی که قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارید
  • داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم به بالا
  • داشتن مهارت در زبان انگلیسی در حد پایه (نیازی به ارائه مدرک زبان در این روش مهاجرتی نیست)

مهاجرت به کانادا از طریق خرید بیزنس

مهاجرت به کانادا از طریق خرید بیزنس مراحل مختلفی دارد. اگر قصد مهاجرت به کانادا از این طریق را دارید بهتر است حتما با این مراحل آشنایی داشته باشید. مراحلی که عبارتند از:

  1. پیدا کردن یک بیزنس یا کسب‌وکار فعال که امکان خرید کل یا بخش اعظم سهام آن وجود داشته باشد
  2. استخدام یک وکیل تجاری (Businness Broker)
  3. اطمینان از قانونی بودن کسب‌وکار مورد نظر
  4. رایزنی با صاحب کسب‌وکار برای خرید بیزنس او
  5. راضی کردن صاحب ملک کسب‌وکار مورد نظر برای اینکه ملکش را به یک فرد غیرکانادایی اجاره دهد (در غیر اینصورت باید محل دیگری را برای دایر کردن کسب‌وکار خریداری شده انتخاب کنید. چنانچه صاحب قبلی کسب‌وکار غیرکنادایی بوده باشد این فرآیند دردسر زیادی برای شما نخواهد داشت)
  6. تهیه یک طرح تجاری یا Businness Plan قوی
  7. ارسال درخواست برای گرفتن مجوز LIMIA
  8. گرفتن مجوز کار یا Work Permit
  9. ارائه مدارک مذکور و مدارک شخصی جهت گرفتن ویزای کانادا و مهاجرت به این کشور

دقت داشته باشید که اصولا چیزی به نام ویزای خرید بیزنس وجود ندارد. ویزایی که برای خرید بیزنس در کانادا دریافت می‌کنید، همان ویزای کار است.

هزینه خرید بیزنس در کانادا

هزینه خرید بیزنس در کانادا به موارد زیادی بستگی دارد. ماهیت کسب‌وکار خریداری شده، موقعیت محل برقراری آن، میزان بزرگی یا کوچکی بیزنس مورد نظر، میزان سودآوری آن، تعداد کارمندان، تجهیزات مورد نیاز، هزینه اجاره یا خرید ملک و غیره، همگی روی هزینه خرید بیزنس در کانادا اثرگذارند.

چنانچه یک بیزنس را به صورت کامل خریداری کنید باید مبلغ مشخصی را به صاحب قبلی آن بپردزاید. اما برخی از مواقع باید هزینه جداگانه‌ای را هم برای خریدن دارایی‌های شرکت بپردازید. این دارایی‌ها که با نام asset شناخته می‌شوند می‌توانند شامل کامپیوترهای شرکت، مبلمان و اثاثیه موجود در آن، دستگاه‌های تولیدی، مواد خام موجود در انبار و در برخی مواقع هزینه سرقفلی یا goodwill باشند.

گاهی اوقات تمامی این هزینه‌های جانبی در مبلغ کل مورد درخواست از شما، گنجانده شده و گاهی از اوقات صاحب قبلی کسب‌وکار هزینه آنها را به صورت جداگانه از شما دریافت می‌‌کند. اگر مایل به پرداخت هزینه asset نیستید، باید خودتان آنها را تهیه کنید.

چنانچه قیمت هرکدام از دارایی‌های شرکت به صورت جداگانه در قرارداد تجاری قید نشده باشد، بهتر است قیمت تک به تک آنها را  طبق قیمت‌های رایج بازار (fair market value) استخراج کنید تا مطمئن شوید که فروشنده هزینه منصفانه‌ای را بابت دارایی‌ها از شما طلب می‌کند.

به صورت کلی و میانگین کمترین سرمایه لازم برای خرید بیزنس در کانادا بین 250 تا 350 هزار دلار کانادا است.

اقامت دائم در کانادا از طریق خرید بیزنس

دولت کانادا شرایطی را ایجاد کرده تا از طریق آن خریداران کسب‌وکار در این کشور بتوانند اقامت دائمی کانادا را کسب کنند. البته باید توجه داشته باشید که خرید بیزنس در کانادا مستقیما باعث دریافت اقامت دائم نخواهد شد. شما در واقع پس از خرید بیزنس خود در کانادا باید در برنامه Owner-Operator Program (مالک گرداننده) ثبت‌نام کنید. بر اساس این برنامه مهاجرتی، مهاجرانی که اقدام به خرید، مدیریت و توسعه یک کسب‌وکار در کانادا می‌کنند می‌توانند بعد از یک سال اقدام به دریافت اقامت دائمی این کشور نمایند.

برنامه Owner-Operator Program در واقع یک برنامه مهاجرتی رسمی نیست، بلکه یک نوع  سند اجازه کار است که تحت برنامه مهاجرتی Federal Temporary Foreign Worker Program – TFWP (نیروی کار خارجی موقت فدرال) تعریف می‌شود.

بر اساس این برنامه شما یکسال پس از خرید یا راه‌اندازی کسب‌وکار خود در کانادا و مدیریت موفق آن (پرداخت مالیات و عدم وشکستگی) می‌توانید از طریق سیستم اکسپرس انتری برای دریافت اقامت دائمی این کشور اقدام نمایید.

سیستم اکسپرس انتری خود شامل چندین برنامه مهاجرتی است. بعد از یکسال تجربه مدیریت و مالکیت یک کسب‌وکار در کانادا می‌توانید از طریق برنامه Canadian Experience Class اقامت دائمی این کشور را دریافت کنید. دقت داشته باشید که داشتن سابقه مدیریت می‌تواند 200 امتیاز به امتیازات اکسپرس انتری شما اضافه کند. همچنین نمره آیتلس زبان انگلیسی شما نیز باید در هر چهار مهارت نوشتاری، شنیداری، گفتاری و خوانش حداقل 6 باید.

چنانچه نمرات اکسپرس انتری شما به حد نصاب نرسد نمی‌توانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

بهترین بیزینس برای خرید در کانادا

برای اینکه بتوانید از طریق خرید بیزنس به کانادا مهاجرت کنید، جدای از تمامی مراحل، شرایط و ضوابط باید نکات مهمی دیگری را هم در نطر بگیرید تا در این زمینه با شکست مواجه نشوید. به یاد داشته باشید که شکست در راه‌اندازی، اداره، ادامه حیات و سودآوری بیزنس در کانادا باعث می‌شود تا ویزای کار شما باطل شده و مجبور به بازگشت به کشور خودتان شوید.

در همین راستا باید با چشمانی باز و به دور از بلندپروازی، بهترین بیزنس را برای راه‌اندازی یا خرید در کانادا انتخاب کنید.

انتخاب بهترین بیزنس برای خرید در کانادا اول از هرچیز به شرایط شما بستگی دارد. به عبارت دیگر برای اینکه بهترین بیزنس را برای خرید انتخاب کنید، ابتدا باید شرایط و وضعیت خودتان را به شکل واقع‌بینانه بسنجید.

توصیه ما و همه متخصصان این است که حتما بیزنسی را انتخاب کنید که در آن تجربه، مهارت و تخصص کافی دارید.

گام بعدی توجه داشتن به بودجه‌ای است که برای اینکار در نظر گرفته‌اید. باید به صورت منطقی بررسی کنید و ببینید که با توجه به بودجه خود، بهترین بیزنسی که می‌توانید خریداری کنید کدام است؟ هیچقوت سعی نکنید با قرض و وام ریسک زیادی کرده و بیزنسی را بخرید که مطمئن نیستید واقعا سودآور باشد.

بنابراین بهترین بیزنس برای خرید، آنی است که اول متناسب با شرایط، مهارت‌ها و تجربه شما باشد، و بعد هم در عین سودآوری، گران‌تر از بودجه شما نباشد.

در زیر به پرطرفدارترین بیزنیس‌هایی که معمولا برای مهاجرت به کانادا خریداری می‌شوند اشاره می‌کنیم:

  • رستوران : 100هزار تا 2 میلیون دلار کانادا
  • داروخانه : 400 تا 500 هزار دلار کانادا
  • پمپ بنزین : 1.5 تا 6.5 میلیون دلار کانادا
  • خشکشویی : 60 هزار تا 1 میلیون دلار کانادا

نکته : قیمت‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم تقریبی هستند. عواملی همچون شهر و استانی که قصد دارید بیزنس را در آنجا راه‌اندازی کرده یا خریداری کنید، ارزش زمین، کیفیت محصولات، ابعاد و بزرگی کسب‌وکار و غیره همگی روی قیمت نهایی اثرگذارند.

دقت داشته باشید که برای گرفتن اقامت کانادا، بیزنسی که در این کشور خریداری می‌کنید باید حداقل 150 هزار دلار کانادا ارزش داشته باشد.

 

5 اشتباه رایج در هنگام خرید بیزنس در کانادا

خرید بیزنس در کانادا می‌تواند چالش‌ها و تله‌های زیادی داشته باشد. در زیر  به 5 مورد از رایج‌ترین اشتباهاتی که سرمایه‌گذاران در هنگام خرید بیزنس در کانادا مرتکب می‌شوند اشاره می‌کنیم. اگر قصد خرید بیزنس در کانادا را دارید، مراقب این 5 دام خطرناک باشید:

  1. عدم بررسی دقیق سوابق کسب‌و‌کار مورد نظر

قبل از خرید بیزنس در کانادا حتما باید با دقت زیاد به بررسی سوابق حقوقی، مالی و تجاری کسب‌وکاری که قصد خریدش را دارید بپردازید. در این بررسی ببینید که آیا شرکت یا کسب‌وکار مورد نظر شما مالیات‌های معوقه دارد یا خیر؟ وضعیت گردش مالی آن چگونه است؟ آیا هرگونه دعوای قضایی علیه آن وجود دارد؟

عدم بررسی این موضوعات می‌تواند دام بزرگی باشد که شما را اسیر می‌کند. ناآگاهی از تمام سوابق کسب‌وکار مورد نظر می‌تواند ضررهای هنگفتی برای شما به همراه داشته باشد. پس فقط به قیمت ظاهرا ارزان آن کسب‌وکار توجه نکنید.

  1. عدم هماهنگی با اهداف مورد نظر شما

دقت داشته باشید، بیزنسی که قصد خرید آن را دارید با تمامی اهداف و برنامه‌های مورد نظر شما هماهنگی داشته باشد. باید مطمئن شوید که دانش، مهارت و تجربه کافی در زمینه مدیریت موفقیت‌آمیز این بیزنس را دارید.

  1. عدم امکان‌سنجی و ارزش‌گذاری

قبل از خرید یک بیزنس در کانادا، حتما باید با فرهنگ آن کسب‌وکار آشنایی داشته باشید. باید بررسی کنید و ببینید که کارمندان و کارکنان آن شرکت عادت دارند چگونه کار کنند؟ سیستم‌های مدیریتی مناسب برای اداره این کسب‌وکار چگونه است؟ چگونه می‌توان خسارت‌های این کسب‌وکار را جبران کرد؟

ممکن است برای اداره این کسب‌وکار برنامه‌هایی داشته باشید که با ذات و ساختار آن هماهنگی نداشته باشد. پس با نگاهی واقع‌بینانه، اگر نمی‌توانید شکاف‌های بیزنس مورد نظر خود را پر کنید، از انتخاب آن خودداری نمایید.

  1. عدم هدف‌گذاری و بی‌برنامگی

خیلی از افراد هستند که صرفا می‌خواهند یک بیزنس را خریداری کرده و هر طور شده به کانادا مهاجرت کنند. اما عدم هدف‌گذاری و نداشتن برنامه‌های راهبردی اغلب باعث شکست این افراد شده و باعث می‌شود ظرف 2 تا 3 سال تمام سرمایه خود را از دست داده و بدون گرفتن اقامت دائم کانادا به کشور مبدأ خود بازگردند.

بنابراین سعی کنید پیش از خرید بیزنس در کانادا برنامه‌ها و اهداف مشخصی برای خود تعریف کنید. اعتمادبه‌نفس خالی کاری از شما پیش نخواهد برد. بی‌برنامگی بعد از مدتی می‌تواند باعث از دست دادن کارمندان، مشتریان و سهامداران شود.

  1. اقدام دیرهنگام برای دریافت حمایت مالی بانک‌ها

در بسیاری از موارد فرد برای خرید بیزنس در کانادا به حمایت‌های مالی از طرف بانک‌ها نیاز پیدا می‌کند. پیش از خرید بیزنس در کانادا با فروشنده یا اسپانسر مالی خود صحبت کنید و ببیند که تا چه سقفی می‌توانید از بانک‌های کانادایی وام دریافت کنید.

در بسیاری از موارد افراد خیلی دیر به فکر گرفتن حمایت مالی بانک‌ها می‌افتند یا شرایط دریافت وام را به‌درستی امکان‌سنجی نمی‌کنند. در چنین شرایطی بعد از خرید بیزنس متوجه می‌شوند که برخلاف انتظارشان نمی‌توانند از بانک وامی دریافت کنند یا مبلغ دریافتی خیلی کمتر از آن چیزی است که انتظارش را داشتند.

چگونه ارزش و پتانسیل یک بیزنس را ارزیابی کنیم؟

چانه زدن بر سر قیمت معمولاً یکی از موانع اصلی در مذاکره برای خرید بیزنس در کانادا است. این امر به دلیل پیچیدگی روند ارزیابی ارزش بیزنس مورد نظر، بسیار دشوار خواهد بود. تعیین ارزش منصفانه یک بیزنس در کانادا بدون مطالعه دقیق اطلاعات وضعیت مالی آن شرکت، وضعیت فروش، پایگاه مشتریان و تامین‌کنندگان و بسیاری موارد دیگر امکان پذیر نیست.

به همین خاطر بهتر است که یک ارزیاب حرفه‌ای کسب و کار را برای انجام این ارزیابی استخدام کنید. گزارش‌های این متخصصان می‌تواند مسائل مالی پنهان بیزنس مورد نظر شما را آشکار کند و زمینه خوبی را برای مذاکره فراهم نماید.

در زیر به سه مرحله اصلی ارزیابی ارزش‌ها و پتانسیل‌های یک بیزنس در کانادا اشاره می‌کنیم.

  • سطح ارزش گذاری را تعیین کنید

اولین قدم تعیین سطح پیچیدگی گزارش‌های ارزیابی است. یک ارزیاب حرفه‌ای می‌تواند در سه سطح مختلف گزارش‌های ارزیابی از ابتدایی تا بسیار دقیق را برای شما تهیه کند.

هرچه گزارش دقیق‌تر باشد، هزینه و البته اطمینان شما از آن بیشتر خواهد بود. انواع گزارش‌های ارزیابی حرفه‌ای برای خرید بیزنس در کانادا عبارتند از:

  • گزارش آماری
  • گزارش تخمینی
  • گزارش تحلیلی

 

  • جمع‌آوری اطلاعات بیزنس مورد نظر

پس از امضای قرارداد خرید اولیه با بیزنس مورد نظر، ارزیاب حرفه‌ای شما قادر خواهد بود به اسناد مالی و سایر اطلاعاتی که برای تهیه گزارش ارزیابی به آن‌ها نیاز دارد دسترسی داشته باشد. میزان دسترسی مورد نیاز به اطلاعات به نوع گزارشی که تهیه می‌کند بستگی دارد. اطلاعات مورد نیاز برای ارائه یک گزارش ارزیابی خوب معمولاً عبارتند از:

  • صورتهای مالی سه تا پنج سال گذشته
  • اظهارنامه مالیاتی سال قبل
  • فهرستی از مخارج اختیاری و غیر مکرر یا یکبارمصرف
  • جبران خسارت مدیریت
  • محل کسب و کار، متراژ و وضعیت مالکیت یا اجاره امکانات
  • تعداد کارکنان
  • اختراعات، آیین نامه‌ها و قراردادهای سهامداران

 

  • اعمال متدهای ارزیابی مناسب

سه متد اصلی برای تعیین ارزش واقعی یک شرکت وجود دارد. یک ارزیاب حرفه‌ای یکی از این متد‌ها یا ترکیبی از آن‌ها را برای تنظیم گزارش ارزیابی انتخاب می‌کند. به خاطر داشته باشید که گزارش ارزیاب کاملا بی‌طرفانه بوده و جهت‌گیری ندارد. این شمایید که باید مبتنی بر این گزارشات تصمیم نهایی را بگیرید و بر سر قیمت خرید بیزنس چانه بزنید.

متدهای ارزیابی ارزش یک کسب و کار عبارتند از:

  • متدهای مبتنی بر درآمد
  • متدهای مبتنی بر بازار
  • متدهای مبتنی بر دارایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.